بَاب
فِي
الْجُنُبِ
يُؤَخِّرُ
الْغُسْلَ
89. Cünüp Olan Kişinin
Guslü Geciktirmesi
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
مُعْتَمِرٌ ح
و حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
بْنُ إِبْرَاهِيمَ
قَالَا
حَدَّثَنَا
بُرْدُ بْنُ
سِنَانٍ عَنْ
عُبَادَةَ
بْنِ نُسَيٍّ
عَنْ غُضَيْفِ
بْنِ
الْحَارِثِ
قَالَ قُلْتُ
لِعَائِشَةَ
أَرَأَيْتِ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ يَغْتَسِلُ
مِنْ
الْجَنَابَةِ
فِي أَوَّلِ
اللَّيْلِ
أَوْ فِي آخِرِهِ
قَالَتْ
رُبَّمَا
اغْتَسَلَ
فِي أَوَّلِ
اللَّيْلِ
وَرُبَّمَا
اغْتَسَلَ فِي
آخِرِهِ
قُلْتُ
اللَّهُ
أَكْبَرُ
الْحَمْدُ
لِلَّهِ
الَّذِي
جَعَلَ فِي
الْأَمْرِ
سَعَةً
قُلْتُ
أَرَأَيْتِ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يُوتِرُ
أَوَّلَ
اللَّيْلِ
أَمْ فِي
آخِرِهِ
قَالَتْ رُبَّمَا
أَوْتَرَ فِي
أَوَّلِ
اللَّيْلِ
وَرُبَّمَا
أَوْتَرَ فِي
آخِرِهِ
قُلْتُ اللَّهُ
أَكْبَرُ
الْحَمْدُ
لِلَّهِ
الَّذِي جَعَلَ
فِي
الْأَمْرِ
سَعَةً
قُلْتُ
أَرَأَيْتِ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ كَانَ
يَجْهَرُ
بِالْقُرْآنِ
أَمْ يَخْفُتُ
بِهِ قَالَتْ
رُبَّمَا
جَهَرَ بِهِ
وَرُبَّمَا
خَفَتَ
قُلْتُ
اللَّهُ
أَكْبَرُ الْحَمْدُ
لِلَّهِ
الَّذِي
جَعَلَ فِي
الْأَمْرِ
سَعَةً
Ğudayf b. Haris (r.a.)
şöyle demiştir: "Aişe (r.anha)'ya: Ne dersin? Resulullah (sallallahu
aleyhi ve sellem) cünuplükten dolayı, gecenin başında mı, yoksa sonunda mı
yıkanırdı? dedim.
Bazan başında bazan da
sonunda ğuslederdi, dedi.
Allahu Ekber... Genişlik
veren Allah'a hamd olsun, dedim.
(Peki) Vitr'i gecenin
başında mı yoksa sonunda mı kılardı? Bana haber ver, dedim. Bazan başında bazan
da sonunda kılardı dedi.
Allahu Ekber... Kolaylık
ihsan eden Allah'a hamd olsun, dedim. (Gece) namazında, açıktan mı yoksa sessiz
mi okurdu? diye sordum.
Bazan açıktan bazan da
sessiz okurdu, dedi.
Allahu Ekber... Kolaylık
ihsan eden Allah'a hamd olsun,dedim."
AÇIKLAMA: Hadisten, cünup olan kişinin, cünup olur olmaz
hemen yıkanmasının farz olmadığı,
gecenin sonuna kadar guslü geciktirmesinin caiz olduğu anlaşılmaktadır. Ancak,
bundan sonraki hadiste tafsilatı geleceği gibi, gusülde acele etmek efdaldir.
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ümmetine bir kolaylık ve cevazına
işaret etmek üzere guslü bazan gecenin sonuna kadar te'hir etmiştir.
Vitir
konusunda da Hz. Aişe, soru biçimine uyarak, Efendimizin vitri bazan gecenin
evvelinde bazan da sonunda kıldığını söylemiştir.
Halbuki
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in gecenin evveline ve sonunda olduğu
gibi, ortasında da kıldığı olmuştur. İnşallah vitir namazı bahsinde konu hakkında
geniş malumat verilecektir.
Gece
namazlarındaki kıraatin şeklinin ne olacağı hususu da yeri geldikçe mufassalan
verilecektir. Burada sadece, geceleyin namaz kılan kişi için Hanefilere göre,
hem açıktan hem de sessiz olarak okumanın caiz olduğunu hatırlatmakla iktifa
edelim. Yalnız, Teravih cemaatle kılınırsa, imam olan kişi açıktan okumalıdır.
Ayrıca bu mes'ele efdaliyet mes'elesidir. Hanefi ulemasından Ayni; "Sahih
olanın, okuyanın zamanı, yeri ve hali ile mukayyet olduğunu, sesli veya sessiz
okumada bu hususların göz önünde bulundurulması gerektiğini" söyler.